30 November 2011


JTMP Berusahalah Kearah Anjakan Paradigma

Sebelum seseorang itu bertanya masalah, adakah dia akan tanya 4M, iaitu komplen pasal menyesal, merungut, mengumpat, atau mengeluh? Kalau seseorang itu buka saja mulut dia memang kita tahu orang itu tidak akan bahagia dunia dan akhirat. Pilihlah jangan selalu mengharapkan penghargaan atau pemberian sesuatu daripada seseorang sebab kita semua ada jatidiri bukan jati orang, berdiri dikaki sendiri bukan kaki orang. Kalau kita bermasalah jadilah ‘observer’ pada diri sendiri bukan diri orang lain.

Orang yang stress luar dalam ini adalah orang yang dalaman dia tidak tenang, orang yang berfikir macam ini adalah hidup dalam keladak sungai kehidupan. Dia jumpa dan berkawan pun dengan orang keladak macam dia juga yang sentiada berfikiran negatif dan jumud. Dalam hidup ini buatlah solat sunat istikharah dalam menentukan hala tujuan kehidupan bukan ketika dalam membuat keputusan saja, tetapi setia hari kerana hidup kita ni tidak terlepas dalam membuat keputusan/pilihan hatta pada persimpangan lampu traffic pun kita terlibat dalam membuat keputusan/pilihan. Jadi kalau ada masalah jangan sesekali kita tuding jari pada orang, kita sendiri yang silap dalam membuat pilihan, jadi untuk menentukan kita membuat pilihan yang betul buatlah Isthikharah tiap-tipa hari. Jadi bila berdoa pada Allah baca lah doa Isthikharah iatu “ ..Jika perkara ini, seluruh kehidupanku ini ia baik untuk duniaku dan akhiratku Kau berikanlah jalan dan jikalau tidak baik untukku Kau jauhilah. Kenalilah potensi diri kita yang sebenar.

Ada dua jenis kehidupan manusia, 1. ada orang hidup dari dalam ke luar dan 2. ada orang hidup dari luar ke dalam.

Mlihat kpda yg pertama iaitu “Org yg hidup dari dlm ke luar”:
Fikiran-Emosi-Tindakan-Keputusan
Orang ini sentiasa positif dan akan respon, fikir dan pilih apa tindakan yang baik dia akan lakukan atau atasi. Contoh dalam kes ini, apaila Kesatuan cuba untuk sebaik yang  mungkin untuk mewujudkan perjawatan Ijazah untuk MLT orang yang berfikir positif akan melihat dengan pancaindranya apakah persediaan yang akan dia lakukan, terutama persediaan masa,tenaga, keluarga dan yang tidak kurang hebatnya cabaran kewangan/pembiayaan selepas ini. Dari sini mereka ini sudah merancang dan bersedia untuk sambung belajar disamping menunggu jalan yang akan direntas oleh Kesatuan MLT  Tidak ada jalan mudah dalam mencapai kejayaan, ianya penuh onak dn duri ttp stlh menuai hasilnya nanti ianya memberikan kta satu memori yg manis dn indah hsil drp perjuangan trsbut slps mengenggam segulung ijazah, prcyalh. Suatu ktka nanti, stlh brjya kenangan itu kta akn kenang sehingga akhir usia tdk prnh dilupa. Org yg bhgia fikiran positif, emosi positif, tindakan positif dan keputusan positif. Org yg brjya fokus dia adlh positif dn fokus yang menentukan matlamat halatuju seseorang. Org jenis ini dia mencari solusi / penyelesaian sprti skrg Kesatuan sdg merentas jln utk Ijazah, jd ia akn mencari peluang dn bersedia utk smbg bljr yg ada atau setidaknya bersedia ttng sbrng keputusan/perubahan akn dtg. Jdkan ia sbg batu loncatan bukan batu penghalang bg kita utk maju. . Betapa negatifnya org-org yg brjya dia tidak biarkan suasana mempengaruhi dirinya, sebaliknya ia mempengaruhi suasana iaitu bukan reaktif tetapi proaktif. Ada org buat bnda berlaku, ada org tunggu benda berlaku, jdilh sebelah kanan iaitu ilmu,yakin, bhgia, kaya, seronok dn sihat. Sebelah kiri tiada ilmu,sakit hati menyampah, geram, sakit dan miskin pilihlah yang mana, terpulanglah pada diri sendiri.Subhana’Allah.


Mlihat kpda yg kedua iaitu “Org yg hidup dari luar kedlm”
Fikiran-Tindakan_Keputusan-Emosi
Org jnis ini akn berfikir secara reaktif, sentiasa susah hati,sakit,merungut,tidak sabar,menyampah,dendam,mengumpat, miskin, jumud, pupussssssss…,perjuangan khayalan,sayang duit OT,gagal, bubarkan kesatuan, kutuk pengajar/guru sendiri, akai cetekkkkk, bodohhhhhhhhhh!!, smua ini adlh kta-kta drpda org yg berfikiran negatif dn ada masalah dalam hati yang kronik. Hidupnya sntisa dgn aura negatif dn jumud. Cuba byngkn org yg mcm ini yg sentiasa berfikiran negatif msa silamnya dahulu mcm mna, msa sekolahnya,msa kolejnya dn msa remajanya srta msa kni dn msa dpnnya kemna?, adkh ianya disenangi olh guru-gurunya atau teman-temannya atau dia hnya hidup didunianya shja. Org yg bermasalah klau keluar saja kata-kata bisanya macam ular tedung, tp cba bndngkn org yg brjya dn positif apbla brckap atau apbla jari-jemarinya mengetip papn kunci sntiasa brfikr dhlu dn kata-ktnya adlh mnis dn positif srta mrngsang smngt. Org yg negatif adlh org yg berfikiran ‘stress’. Allahu’akhbar.

No comments: